اخبار

تفاوت گاز r22 با گاز r410 در کولر گازی چیست؟ قسمت اول

تفاوت گاز r22 با گاز r410 در کولر گازی چیست؟ قسمت اول

انواع گاز کولر گازی

 

در حال حاضر دو نوع گاز اصلی در بازار وجود دارد: r22 و r410 یا فرئون یا پورون. این دو نوع گاز هرچند به لحاظ شیمایی شباهت‌های زیادی دارند اما کارکردهای کاملا متفاوتی دارند و به همین دلیل بسیار مهم است در انتخاب نوع گاز مورد نیاز دقت کنید.

خصوصیات گاز R22

فریون نام یکی از بهترین مارک های R22 است که اغلب R22 با این نام شناخته می شود. استفاده از این گاز از ابتدای سال ۲۰۱۰  به دلیل داشتن آب کلروفلوئورو کربن (HCFC) بسیار محدود شده است. تحقیقات نشان داده فریون نقش زیادی در تخریب لایه ازن دارد .

ضمن اینکه منابع استخراج این گاز رو به اتمام است و کم کم هزینه استفاده از آن بالا می رود. در حال حاضر بسیار بعید است سیستم جدیدی با این گاز پیدا کنید اما احتمال دارد هنگام سرویس سیستم های قدیمی تر با دستگاه هایی که از این گاز استفاده می کنند برخورد کنید. به خاطر داشته باشید قبل از آغاز سرویس سیستمی که از گاز R22 استفاده می کند، ابتدا باید گاز را تهیه کنید.

خصوصیات گاز R410A

گاز خنک کننده دیگری که در سال های اخیر در سیستم های تهویه جدید خانگی از آن استفاده می شود R410A  نام دارد که با نام پورون شناخته می شود. نام علمی این گاز هیدروفلوئورو کربن (HFC) است که آسیبی هم به لایه اوزون نمی رساند. با اینکه اغلب واحدهای تهویه هوا به طور خودکار از کولر  R410A استفاده می کنند باز هم لازم است قبل از خرید نوع گاز مورد استفاده را بررسی کنید. انتظار می رود تا چند سال آینده استفاده از گاز R22 در همه محصولات خانگی و صنعتی ممنوع شود پس بسیار مهم است که مطمئن شوید از چه گازی در کولری که تازه تهیه میکنید استفاده خواهید کرد.

تفاوت گاز r22 با گاز r410 در کولر گازی

گاز R22 و R410 تنها در آسیب های زیست محیطی با هم تفاوت ندارند بلکه در نوع عملکرد هم متفاوت هستند. یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهم این دو گاز، قدرت ایجاد برودت آنهاست. گاز R410 در آزمایش های متعدد، موفق تر بوده است. استفاده از این گاز باعث افزایش طول عمر کولر گازی هم می شود.

در حال حاضر بیشتر کمپرسورها با گاز R410 به مراتب روان تر و بهتر کار می کنند. در واقع استفاده از این گاز باعث بهبود عملکرد کولر گازی می شود. روانکاری R410A ها توسط روغن مصنوعی و R22 ها توسط روغن های معدنی انجام می شود اما از آنجایی که روغن های مصنوعی محلول تر هستند کارایی کل سیستم را افزایش می دهند. روغن های مصنوعی علاوه بر کارایی بیشتر، به نسبت ارزان تر و در دسترس تر هم هستند.

سیستم شارژ خشک

اگر شما از کولرهای گازی نسبتا قدیمی استفاده می کند و هنوز تصمیمی برای تغییر دستگاه تان ندارید، احتمالا یکی از مصرف کنندگان R22 هستید. اگر با مطالعه این مقاله نگران شده اید، تا حدودی حق دارید به فکر تعویض کولرتان باشید اما در عین حال هنوز هم راه حل هایی برای استفاده از کولرتان وجود دارد.

واحدهای شارژ خشک راهکاری جدید برای ادامه استفاده از گاز R22 هستند که توسط بعضی از شرکت ها ارائه شده اند. این واحدها در کارخانه ها نصب می شوند و برای شارژ کولر باید یونیت مربوطه را به محل ببرید. باوجود محدود شدن قانونی استفاده از گاز R22 این سیستم ها غیرقانونی نیستند اما استفاده از آنها توصیه نمی شود.

معایب و محدودیت های گاز R22

شاید استفاده از گاز R22 در کوتاه مدت هزینه کمتری برای شما داشته باشد اما فراموش نکنید همه کارشناس ها پیش بینی کرده اند این گاز به زودی از رده خارج می شود؛ این یعنی اگر به استفاده از آن ادامه دهید به زودی باید برای پیدا کردن آن دردسرها زیادی بکشید و هزینه های بالایی را متحمل شوید. علاوه بر این انتظار می رود استفاده از این گاز به زودی غیرقانونی اعلام شود و این یعنی توقف تولید رسمی دستگاه ها پشتیبان.

جمع بندی

همان طور که به احتمال فراوان بعد از مطالعه این مقاله خواهید دانست، انتخاب بین این دو گاز چندان دشوار نیست. با کمی آینده نگری و اهمیت به محیط زیست،‌ می توان بدون درنگ گاز R410A را انتخاب کرد. همانطور که گفته شد این گاز در کوتاه مدت قیمت کمی بالاتر دارد اما بدون شک در آینده شما را بابت انتخابتان سر بلند می کند.

اگر تجربه و تخصص کافی برای شارژ مجدد کولرتان را دارید توصیه می کنم از R410A استفاده کنید اما اگر کولر شما از R22 استفاده می کند و میخواهید از سیستم شارژ خشک استفاده کنید، حتما قبل از مراجعه به کارخانه تحقیق کنید تا از کیفیت و خدمات پس از فروش آن کارخانه مطمئن شوید.

شارژ مجدد گاز کولر گازی یک کار کاملا تخصصی است و نیاز به تجربه دارد. اگر قبلا این کار را انجام نداده اید یا مطمئن نیستید که می توانید خودتان آن را انجام دهید، متخصصان استاد کار آماده مشاوره همکاری با شما هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *