اخبار

علت بوی بد بخاری گازی چیست و راه حل آن کدام است؟

علت بوی بد بخاری گازی

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند موجب بوی بد بخاری گازی شما شود. سیستم‌های گرمایشی گازی از مهمترین سیستم‌های گازی هستند که توسط مردم بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیاز است که هرگونه بوی غیرمعمول آن را جدی بگیرید. اما آیا بو دادن بخاری گازی طبیعی است؟ علت بو دادن بخاری گازی هر چه که باشد نیاز به بررسی دارد. برخی بوها نگران کننده نیستند و برخی دیگر یک مشکل جدی تلقی می‌شوند که در ادامه در خصوص آنها توضحاتی خواهیم داد.

هرگونه بوی غیرمعمول بخاری گازی را جدی بگیرید.

هرگونه بوی غیرمعمول بخاری گازی را جدی بگیرید.

نو بودن بخاری گازی

اگر اولین بار است که از بخاری گازی خود استفاده می‌کنید و بخاری گازی شما کاملا نو است، ممکن است بوی سوختگی مانند پلاستیک را از آن حس کنید. این بو در بخاری گازی کاملا طبیعی است و بویی شبیه به سوختن پلاستیک روی مشعل گاز ایجاد می شود که موجب ساطع شدن بوی بد بخاری گازی می‌شود. این مورد نیز جای نگرانی ندارد و پس از مدت کوتاهی با کار کردن بخاری نو از بین می‌رود و به اصطلاح بخاری از آب بندی در می‌آید.

سوختن گرد و غبار در اولین استفاده

هوا سرد شده و بخاری خود  را پس از گردگیری اجمالی از انباری به داخل منزل آورده‌اید تا خودتان را گرم کنید. اما با اولین بار روشن شدن بخاری بویی عجیب حس می‌کنید. نگران نباشید. شما گرد و غبار بیرونی بخاری را زدودید اما حواستان به غبار داخلی که در بخاری ایجاد شده، نبوده است.

ذرات زیر گرد و خاکی که داخل بخاری جا خوش کرده‌اند با روشن شدن بخاری برای اولین بار شروع به سوختن می‌کنند که این خود می‌تواند هم رنگ شعله را به زرد تغییر دهد و هم بویی ناشی از سوختن گرد و غبارها ایجاد کند. این بو به سرعت از بین می‌رود و جای نگرانی نیست. در بیشتر مواقع علت بو دادن بخاری گازی بدون دودکش نیز همین مسئله است. اما اگر بو از بین نرفت موارد ذیل را چک کنید.

بیشتر بدانید چگونه بخاری گازی را تمیز کنیم؟

ذرات زیر گرد و خاک هایی که داخل بخاری جا خوش کرده اند با اولین بار روشن شدن بخاری شروع به سوختن می‌کنند و بو می‌دهند

ذرات زیر گرد و خاکی که داخل بخاری جا خوش کرده‌اند با اولین بار روشن شدن بخاری شروع به سوختن می‌کنند و بو می‌دهند.

کثیف بودن فیلتر

گرفتگی فیلترهای ورودی یا خراب شدن آن موجب می‌شود که گرد و غبار وارد بخاری شده و گاهی اوقات بوی سوختگی از مجرای آن خارج شود. لازم است که سوراخ ها و فیلتر روشن شدن گاز را ابتدای زمستان و طبق نیاز خود تمیز کنید. خواندن مقاله تمیز کردن بخاری گازی به شما پیشنهاد می‌شود.

مسدود شدن خروجی دودکش

در تابستان بسیاری از پرندگان روی خروجی دودکش بخاری‌ها در پشت بام لانه می‌سازند و ممکن است با تخم‌گذاری یا خاشاکی که می‌آورند، مسیر خروج دود را مسدود کنند. گاهی اوقات این موارد موجب بسته شدن مسیر لوله و در نهایت، نقص در سیستم سوخت رسانی و برگشتن دود به داخل بخاری و بو دادن آن می‌شود. پس بهتر است قبل از روشن کردن بخاری حتما به پشت بام رفته و لوله H شکل بخاری را از نظر وجود هرگونه ذرات و اجسام بررسی کنید.

قبل از روشن کردن بخاری حتما به پشت بام رفته و لوله H شکل بخاری را از نظر وجود هرگونه ذرات و اجسام بررسی کنید.

قبل از روشن کردن بخاری حتما به پشت بام رفته و لوله H شکل بخاری را از نظر وجود هرگونه ذرات و اجسام بررسی کنید.

علت بوی گاز از بخاری

اگر بویی مانند بوی گاز حس می‌کنید، این بو ممکن است در اثر نشتی ناشی از شلنگ گاز ایجاد شده باشد؛ وگرنه هیچ دلیل عادی دیگری برای بوی گاز دادن بخاری شما وجود ندارد. اگر بو از مجاری هوا بیرون می‌آید، احتمالا نشتی در مبدل حرارتی وجود دارد. در صورت بروز این اتفاق خیلی سریع بخاری را خاموش کرده و با نمایندگی بخاری گازی خود تماس بگیرید.

اگر احساس می کنید که نشتی از سمت شلنگ متصل به بخاری ایجاد شده است، می‌توانید آن را با کف و صابون امتحان کنید. در صورتی که حباب ایجاد شد لازم است که شلنگ گاز را محکم کنید تا خطر نشتی از بین برود.

علت بو دادن بخاری گازی بدون دودکش

همان طور که پیش‌تر گفتیم، بخاری گازی بدون دودکش را تنها باید در مکان های سرباز یا محل‌های پر رفت و آمد که هوا در آن ورود و خروج دارد استفاده کنید. ممکن است با استفاده از این بخاری‌ها نیز بوی گاز را استشمام کرده باشید. اگر فرآیند سوختن به درستی انجام نگیرد، گاز مونوکسید کربن در محل پخش می‌شود و شما را با علایمی مواجه می‌کند.

به خاطر داشته باشید که گاز سمی مونوکسید کربن به خودی خود بو ندارد و علایم مسمومیت با مونوکسید کربن می‌تواند شامل خستگی، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع یا درد در قفسه سینه و علایم دیگر باشد که باید آن را جدی بگیرید. در صورت مشاهده هر گونه نشتی در بخاری گازی بدون دودکش هرچه سریع‌تر بخاری را خاموش کرده، درب و پنجره‌ها را باز نمایید و از محل خارج شود.

اگر فرآیند سوختن در بخاری گازی بدون دودکش به درستی انجام نگیرد، گاز مونوکسید کربن در محل پخش می شود و شما را با علایمی مواجه می‌کند.

اگر فرآیند سوختن در بخاری گازی بدون دودکش به درستی انجام نگیرد، گاز مونوکسید کربن در محل پخش می‌شود و شما را با علایمی مواجه می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *