اخبار

علت روشن نماندن ترموکوپل بخاری گازی چیست؟

علت روشن نماندن ترموکوپل بخاری گازی چیست؟

ترموکوپل بخاری گازی یکی از قطعات مهم و کاربردی در سیستم بخاری است که در صورت خرابی، می‌تواند عملکرد کلی را مختل نماید. از این جهت لازم است نسبت به سالم بودن ترموکوپل حساس باشید و به موقع نسبت به تست و در صورت خرابی، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. بنابراین خوب است با ایرادات و نحوه تعویض ترموکوپل بخاری گازی هم آشنا شده تا در مواقع لزوم، برای رفع مشکل دست به کار شوید.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با علت روشن نماندن ترموکوپل بخاری گازی، تست ترموکوپل بخاری گازی و نحوه رفع مشکل ترموکوپل بخاری آشنا نماییم. در ضمن قیمت ترموکوپل بخاری گازی و هزینه تعویض ترموکوپل بخاری گازی را هم بررسی خواهیم نمود. پس با این مقاله از استادکار همراه باشید .

ترموکوپل بخاری گازی چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

ترموکوپل ابزاری امنیتی در تجهیزات گازی است. نقش ترموکوپل در بخاری، حیاتی تلقی می‌شود. چون می‌تواند تا حد زیادی خطرات ناشی از احتراق و انفجار را خنثی کند. هنگامی‌که شعله سیستم گازی به دلایل مختلفی مثل ریخته شدن آب وزش باد، یا نبود اکسیژن کافی، خاموش می‌شود، گازرسانی همچنان ادامه دارد. درصورتی‌که ترموکوپل وجود نداشته باشد، گاز نشت خواهد کرد و باعث ایجاد حوادثی همچون انفجار و آتش‌سوزی خواهد شد.

پس از خاموش شدن شعله، حس‌گر موجود در ترموکوپل سرد می‌شود و با قطع کردن گاز، از نشت آن ممانعت می‌نماید. به این صورت از انفجار جلوگیری خواهد شد.

عملکرد ترموکوپل در سیستم‌های گازی به چه شکل است؟

در ساختار ترموکوپل دو سیم فلزی دیده می‌شود که این فلزها از یک طرف به هم متصل هستند. زمانی‌که شعله بخاری را روشن می‌کنید، گرما به محل اتصال این دو فلز منتقل شده و مطابق قوانین فیزیک، در دو سر این فلز جریان الکتریسیته تولید خواهد شد. ترموکوپل از یک طرف به پیلوت و از طرف دیگر به بویین متصل است.

جهت روشن ماندن شعله، باید مسیر گاز باز شود. برای باز کردن مسیر گاز، واشر لاستیکی بویین باید به سمت پایین قرار گیرد. این امر تنها با اتصال جریان الکتریسیته امکان‌پذیر است. قطع شدن جریان گاز، منجر به خاموش شدن شعله می‌شود. با از بین رفتن گرما و قطع جریان الکتریسیته، ترموکوپل بخاری سرد و بخاری گازی خاموش می‌گردد.

تست ترموکوپل بخاری گازی به چه صورت انجام می‌شود؟

جهت تست ترموکوپل بخاری گازی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا پایانه ترموکوپل را با کمک دو عدد کابل رابط، به یک بلندگو اتصال دهید.
  • بعد از آن لازم است دو سوی دیگر سیم‌ها را به مدت ۲۵ تا ۳۵ ثانیه گرم کنید.
  • در صورتی‌که بلندگو صدایی شبیه به تق‌تق را به شکل ضعیف پخش کند، یعنی نتیجه تست ترموکوپل بخاری گازی نشان می‌دهد که این قطعه سالم است.
  • این صدای ترموکوپل، نشانه این است که در سیستم گرمایشی و ترموکوپل جریان الکتریکی وجود دارد.
  • تعمیر و رفع مشکل ترموکوپل بخاری گازی
  • هنگامی‌که بخاری را روشن می‌کنید، فشردن دکمه فرمان سبب شعله کشیدن شمعک و ایجاد جریان گاز خواهد شد. اما ممکن است گاهی هنگام روشن کردن بخاری دچار مشکل شوید. در این‌صورت باید مشکل را پیدا کنید. اگر ایراد از ترموکوپل است، رفع مشکل ترموکوپل بخاری را در اولویت قرار دهید.
  • یکی از مشکلات متداول این است که وقتی کلید فرمان بخاری گازی را به مدت معین می‌فشارید، شعله شمعک روشن می‌شود. اما به محض اینکه کلید فرمان را رها می‌کنید، گازرسانی مختل شده و شمعک خاموش می‌گردد‌. دراین‌صورت مشکل از ترموکوپل بخاری است

·         دلایل آسیب‌دیدگی ترموکوپل بخاری گازی

  • ترموکوپل بخاری گازی ممکن است در اثر عواملی مثل وارد آمدن ضربه در اثر جابه‌جایی، شکستگی، عدم قرارگیری درست بخاری روی زمین یا قطع شدن‌های پی‌درپی جریان گاز، دچار آسیب شود و کارایی خود را از دست بدهد. وقتی ترموکوپل بخاری را به شکل دقیق بررسی کرده و از وجود ایراد در آن اطمینان حاصل کردید، باید جهت رفع مشکل ترموکوپل بخاری، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *